2011. február 7., hétfő

Készítsünk Hold-gömböt!

Mindenki látott már földgömböt. Feltehetőleg többen láttak már az olvasók közül más égitestekről készült glóbuszokat is. Nemrég sikerült találnom az ELTE Űrkutató Csoportjának oldalán  (l. lent) egy Mars-gömb elkészítésére alkalmas vetületi térképet. Kaptam is az alkalmon, és elkészítettem a sajátomat. Ekkor leginkább a Mars-utazás foglalkoztatott. Bár sajnos nem lett a legjobb, de áttekintő és demonstrációs célra kitűnő. Korábban láttam egyes helyeken eladó Hold-gömböt is, számomra elég borsos áron. Mivel tudtam, hogy ezt nem engedhetem meg magamnak, el kezdtem keresgélni a marsihoz hasonló vetület után, sikertelenül. Ezt a helyzetet nagyjából két héttel ezelőtt elégeltem meg annyira, hogy nekifogtam a saját glóbusz és egyben az arra alkalmas vetület elkészítésének is.  Az eredményről most még nem tudok feltenni képet. Egyelőre legyen elég annyi, hogy a végeredmény nem lett a legjobb: a lent látható két ábrát tollal és ceruzával rajzoltam meg, vonalzó, szögmérő és természetesen a hozzá szükséges adatbankok (Űrhajózási Lexikon, Rükl-féle Holdatlasz, NASA-féle áttekintő térkép, GLXP-térkép) felhasználásával. A ragasztást egy 9 cm-es átmérőjű gömbre végeztem. Először az egyes "szirmokat" illesztettem fel két részletben - belátom, jobb lett volna egyenként... Ezután a pólusszelvények következtek, melyek kissé nagyra sikerültek, így a gömbről a 60. szélességi körök lemaradtak. Ezt leszámítva a Hold-gömb áttekintő célra megfelelő. Újdonság a kereskedelemben fellelhetőekhez képest, hogy az enyémen feltüntettem az összes Holdat elért űrszonda és űrhajó leszállási helyét - természetesen ezt is csak nagyjából pontosan, de a célnak megfelel. Sajnos itt is történt egy kis baki, hiszen a Ranger-6 szonda becsapódási helyét (R6) két helyen is jelöltem, ebből a Copernicus-kráternél lévő hibás! Aki el akarja készíteni saját Hold-gömbjét, az erre figyeljen, valamint a poláris szelvényeket - 9 centis gömb esetén - 1-1,5 cm-rel kisebbre csinálja (ezt mindenki kísérletezze ki, várom az eredményeket). A lent látható képeket - a pólusok kivételével - A4-es méretben nyomtassuk ki!  Az egyes "szirmokat" külön-külön ragasszuk fel, ügyelve a gyűrődésekre és az illeszkedésre. Ezt követően ragasszuk fel a poláris szelvényeket, miközben figyeljünk oda arra, hogy az adott hosszúsági körök a megfelelő helyre kerüljenek (a hosszúsági körök 30 fokonként vannak bejelölve, vagyis egy-egy "szirom" is ilyen széles). Ugyanakkor számomra új információval szolgált az is, hogy térbeli módon vizualizálhattam a GLXP-csapatok tervezett leszállási térségeit, és ugyanezt megtehettem a Pulival is! És most következzen egy kis jelmagyarázat az alkalmazott jelölésekhez: becsapódó űreszköz, impactor (tele kör); simán leszálló űreszköz (háromszög); tervezett Puli-leszállóhely (piros kör számmal); egyéb GLXP-leszállóhelyek (üres kör, mellette a csapat rövidítésével). A GLXP-csapatok rövidítéseit inkább nem sorolnám fel, helyette javaslom a verseny hivatalos oldalának felkeresését, melynek segítségével azonosításuk - remélhetőleg - gyerekjáték lesz. Ugyanígy a felszíni alakzatok esetében sem teszek ilyet, mert túl hosszú lenne a felsorolás, de egy jó Hold-térkép könnyen a segítségünkre lehet. Viszont a már felszínen lévő űreszközökhöz szükség lesz egy újabb jelkulcsra: Apollo-leszállóhelyek (A, mellette a küldetés száma), Luna-szonda (L, mellette a sorszám), Ranger-szonda (R, mellette a sorszám), Surveyor-szonda (S, mellette a sorszám), Lunar Orbiter- szonda (LO, mellette a sorszám), Hiten-szonda (HIT, az első japán holdszonda), SELENE (SEL, a 2. japán holdszonda), SMART-1 (SM1, az első európai holdszonda), Lunar Prospector (LP, a NASA holdszondája), LCROSS (LCR, a NASA becsapódó egysége), Chandrayaan-1/MIP (CH-MIP, az első indiai holdszonda becsapódó egysége), Chang'e-1 (CHE1, az 1. kínai holdszonda). A név nélkül feltűntetett kráterek csak illusztrációként, helykitöltés céljából szerepelnek. Nos, azt hiszem, minden szükséges információt megadtam ahhoz, hogy sikeresen elkészíthessünk egy saját Hold-gömböt. Ezek után már minden csak az odafigyelésen és a kézügyességen múlik. Még egy utolsó, de fontos információ:  ha nem 9 cm-es átmérővel dolgozunk, akkor ez figyelembe kell venni a szelvények nyomtatásánál is! A "szirmok" hosszának a gömb-sugár 3,14-szorosával kell  megegyezniük! Tartsuk be pontosan a leírt utasításokat!


Lásd még:

- Mars-gömb készítése: http://planetologia.elte.hu/vrml/utmutato.html (ez is hasznos információkkal szolgál, emellett - ha van rá lehetőségünk- , készítsük el ezt is!)
- GLXP-leszállóhelyek tervei: http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://evadot.com/wp-content/uploads/2011/01/GLXP_landing_map_small.jpg&imgrefurl=http://www.universetoday.com/82250/map-of-future-lunar-landing-sites/&usg=__zBHlWcDX3HGzsaehmm38LhVPEEY=&h=945&w=945&sz=659&hl=hu&start=53&zoom=1&tbnid=4maErWIH6DLt_M:&tbnh=148&tbnw=148&ei=GHFQTd-EDdKG4QaF-qmoCQ&prev=/images%3Fq%3Dglxp%26start%3D40%26um%3D1%26hl%3Dhu%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1
A Puli-szonda lehetséges leszállóhelyei: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxvcmdlbGNzaWxsYXxneDo2MTVkM2RmM2NkZWRlYTNj vagy az Élet és Tudomány 2010/43 száma

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése