2011. február 8., kedd

Pulis találkozó és rover-parádé

Február 4-én, azaz múlt hét pénteken volt szerencsém részt venni a "pulisok" fakultatív jellegű összejövetelén - és hát, valljuk be, nem bántam meg. Sok érdekes és hozzám hasonlóan űrbarát - na jó, azért annyira mégsem - embert ismerhettem meg, és végre tisztább képet kaphattam terveikről, melyek eddig elég zavarosak voltak számomra.  E tapasztalataimat szeretném most megosztani az olvasóval.

A találkozóról maga Dr. Pacher Tibor, a csoport vezetője és - egyik - szülőatyja értesített, melyre 18 órai kezdést adott meg. Sajnálatos módon én mintegy 5 perces késéssel érkeztem meg a helyszínre, a XI. kerületi Fonó Budai Zeneházba. Ám meglepő volt, hogy még így is előbb érkeztem bármely csapat-tagnál! De sebaj, rövid időn belül befutott Tibor is másodmagával. Majd ezután még többen, így kb. 6-7 "pulis" jött össze. Nagy szívfájdalom volt számomra, hogy akit igazán vártam, az nem jött el... Ugyanakkor gyakorlatilag mindenkiben kellemesen csalódtam: éreztem a befogadást, és Tibor sem a "szigorú főnök" imidzsét sugározta felém, hanem nagyon barátságosan kérdezett terveimről, lehetőségeimről. Sőt, a találkozó végén kért, hogy tegezzem. Ez számomra elég furcsa volt, hiszen mégiscsak jóval idősebb, mint én. Emellett jóval több szakmai tapasztalattal bír nálam, de hát legyen. Felvázolt számomra egy olyan forgatókönyvet, mely számomra előnyös lenne, de ennek részleteiről egyelőre nem nyilatkozom. Az összejövetelre konkrét elképzelésekkel érkeztem az űrmissziót illetően - melyeket egyelőre szintén nem részleteznék, de ígérem, egy másik bejegyzésben ezt megteszem. Rengeteget agyaltam egy saját Puli-koncepción, de ezt - egyelőre és legalábbis részben -  el kellett vetnem. Be kellett látnom, hogy most tényleg nincs lehetőség a megvalósítására. Helyette Vizi Pál Gábor - a 2. alapító tag - bemutatta az 1. számú minimál-terv bizonyos részleteit. Annyi már bizonyos, hogy ez az ún. napszekér-modell max. 1 kg tömegű, ugró pulira vagy sünre emlékeztető csápos gömb lesz, melynek meghajtására többféle elképzelés létezik. A "csápok" a Puli mozgatására és/vagy helyzetének szabályozására is szolgálhatnak majd. Abban egyet értett velem, hogy a szondának közvetlen pályán kell elérnie a Holdat, vagyis leszállás előtt nem állna pályára kísérőnk körül. Landolása az egykori Luna-9-hez lenne hasonló: jelentős mértékű rakétás fékezést követően a Puli-szonda leválna a szállító -és fékezőegységről, majd a felszínre érve némileg pattogna, majd megállna - természetesen nem annyira, mint a Mars-járók. A zért, hogy a becsapódás ne okozzon kárt a szondában, ezért az valamilyen rugalmas anyagból készül majd, de leginkább egy felfújható koncepció él a tervező fejében.  A csapattagok gőzerővel dolgoznak a részletek kidolgozásán és finomításán - ezt a saját szememmel és fülemmel tapasztaltam. Órákon keresztül folyt az eszmecsere, az ötletelés, hogy miként lehetne minél olcsóbban és egyszerűbben megvalósítani a Puli-álmot - amely remélhetőleg nem csak álom marad, és mely valahol az egész nemzetnek szól. Végül elérkezett a "meeting" csúcspontja: előkerültek az eddigi rover-koncepciók tesztmodelljei is! A teremben számos vendég is volt, akik felfigyeltek ránk, mi több, élénken érdeklődtek a különös "játékszerek" iránt! De hagyjuk is a szavakat, beszéljen inkább a mellékelt videó, melyet saját kezüleg készítettem, tehát úgy tessék nézni! Viccet félretéve: sikerült rámutatni az egyes modellek előnyeire és hátrányaira is. Ezáltal könnyebb lesz majd további fejlesztésekbe fogni. A gömbszerű rover a standard elképzelés, a napszekér egyfajta erősen lecsupaszított prototípusa, mely jelen esetben elektromotor és a súlypont áthelyezésének elve alapján működik (ez látható az 1. ábra alján és a 3. ábrán is szerény társaságomban). A másik, mely valamelyest még emlékeztet a klasszikus roverekre, az 1. ábrán megtekinthető négykerekű jármű - ideiglenes nevén "Teve" (bár engem inkább a madárpókra hajaz). Remélem, a videóból számos érdekes dolog kiderül a csapat eddigi munkájáról és terveiről - mindemellett szórakoztató és olykor humoros is. Ha esetleg nem indulna el, vagy más kérdés lenne a cikkel kapcsolatban, nyugodtan felkereshettek e-mailen . A találkozón készült többi anyagot sajnos helyszűke és technikai problémák miatt - l. akadozó internet-kapcsolat címszó alatt - nem tudom feltölteni, de igyekszem azt minél hamarabb Facebook-ra feltenni. De addig is: Go, Puli, go!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése